Önkormányzat
2023. January 25.

Kérdések és válaszok a lakossági helyi adókról

Összegyűjtöttük a január 1-jén bevezetett új helyi adókkal kapcsolatban eddig felmerült leggyakoribb kérdéseket. Segítségképpen az oldal alján kitöltött mintanyomtatványokat is találnak, reméljük ezek is segítenek.

Mi után kell adóznunk? Hány új adót vezettek be?

Az önkormányzat két új adót vezetett be, amelyet a lakosoknak kell megfizetni:

  • Garázsadót, amely az építményadó része. Építményadó eddig is volt, de azt csak a vállalkozások fizették. Ez az adócsomag bővült most a magánszemélyek garázsadójával (a bevallásban a garázs gépjárműtárolóként szerepel). Magánszemélynek tehát nem kell más ingatlan után, pl. kert, melléképület, stb. adót fizetnie.
  • Kommunális adót, amelyet a lakások hasznos alapterülete után kell megfizetni a lakás tulajdonosának.

Ezek az adók a legtöbb településen, így a környékünkön is, eddig is léteztek, Oroszlányon január 1-jétől vezette be az önkormányzat.

Miért kell adóbevallást készíteni, amikor az önkormányzat minden adatot le tud kérni a földhivataltól és más nyilvántartásokból?

Először is azért, mert az adótörvény (2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről) előírja, hogy bármilyen adót csak önbevallás alapján lehet kivetni és megfizettetni is. Tehát nincs mese, még ha ismerne is az önkormányzat minden adatot, sem teheti meg, hogy önhatalmúan meghatározza a lakosok által fizetendő adót azok bevallása nélkül.

Másrészt talán nem is lenne minden esetben szerencsés. a nyilvántartáshoz nyúlni. Abból ugyanis nem látnánk mást, mint pld. a lakás összes alapterületét. Ha ezt vennénk alapul, akkor a teljes területre meg kellene fizetni az adót, olyan helyiségekre is amire egyébként nem kellene: így a tetőterek után bizonyos belmagasság eléréséig, a falakra, akármilyen vastagok is, teraszokra, stb.

Miért ilyen bonyolult a nyomtatvány? Miért kér felesleges adatokat? Miért kell megadnom a bankszámlaszámomat?

Az adók bevallásához egy központi nyomtatvány létezik. Ehhez hozzátenni lehet, elvenni belőle nem lehet (tehát bonyolítani lehet, egyszerűsíteni nem). Sajnos ez van, jelenleg egy önkormányzatnak sincs ahhoz joga, sok a saját adóbevételeit a saját, csak a bevalláshoz szükséges nyomtatványon kérje a lakosoktól.

Ezért aztán minden olyan adat szerepel ebben a nyomtatványban, amit bármilyen adóbevallásnál kérhetnek. Ezen mindenki bosszankodhat (mi is azt tesszük), jó hír, hogy a felesleges sorokat nem kell kitölteni.

Nem kötelező megadni a bankszámlaszámot és a telefonszámot sem.

Ezek egyébként akkor lehetnek hasznosak, ha pld. túlfizetés esetében valaki azt szeretné, hogy a számlájára visszautalják a plusz összeget. A telefonszám pedig akkor, ha valami probléma van a bevallással, akkor az ügyintézők a leghamarabb elérjék. Ennek ellenére ezek nem kötelező adatok.

Mikor kell megállapodást is csatolni a bevalláshoz? Minden adóhoz külön kell megállapodást kötni?

Megállapodást akkor kell csatolni, ha több tulajdonosa is van az ingatlannak, de az adót csak egy ember fogja bevallani és megfizetni, mert erről a tulajdonosok megállapodnak.

Főszabályként annyi megállapodás kell, ahány helyrajzi számon van az ingatlan. Ha tehát egy helyrajzi számon több ingatlan is van, akkor elég egy megállapodás, de ha pld. a lakás és a garázs eltérő helyrajzi számokon vannak, akkor külön megállapodás szükséges.

A megállapodás minta a lap alján letölthető!

Amennyiben valaki fizikai akadályok miatt (pld. a tulaj külföldön van, stb.) nem tudja aláíratni a nyilatkozatot, őket arra kéri a Hivatal, hogy fáradjanak be személyesen az ügyfélszolgálatra és ott segítenek.

Meghalt a tulajdonos, folyamatban van a hagyaték. Kinek kell adót fizetnie?

Az örökösöknek kell majd az adót bevallania és megfizetnie. Két lehetőségük van:

  • bevallják és megfizetik az adót még a hagyatéki eljárás befejezése előtt, ha már biztos az örökösök személye. Ha közben mégis változik valami, akkor utólag rendezik a változásokat.
  • megvárják a hagyatéki eljárás végét, és csak akkor készítenek adóbevallást. Az adót azonban ekkor is visszamenőleg meg kell fizetniük.

Ha kiskorú a tulajdonos, neki is fizetnie kell helyi adót?

Igen, ebben az esetben a bevallást a szülő vagy a gondviselő írja alá és ő is fizeti meg az adót.

További kérdés esetén a hivatal munkatársai szívesen segítenek. Személyesen a Polgármesteri Hivatal épületében, a földszinten, a 3. számú közterület-felügyelői irodában. Telefonon a 06-34/361-444 telefonszámon, a 109 és 111-es melléken lehet érdeklődni.

Ügyfélfogadás ideje: szerda-csütörtök 8-12 óráig, valamint 13-16 óráig.

Oroszlányi Közös Önkormányzati Hivatal



Elérhetőségeink

  • Oroszlányi Közös Önkormányzati Hivatal
    Oroszlány, Rákóczi Ferenc út 78.
    +36 (34) 361-444
    hivatal@oroszlany.hu
  • A honlap tartalmáért felelős vezető:
    Lazók Zoltán
    Oroszlány Város polgármestere

Népszerű cikkek